Agenci nieruchomości, choć często niezbędni w procesie kupna lub sprzedaży domu, mogą czasem stosować praktyki, które nie są w pełni transparentne dla klientów i nie służą ich interesom. Poniżej przedstawiamy 10 takich zachowań – tych, które występują najczęściej. Dzięki tej liście nie dasz się zaskoczyć w kontaktach z pośrednikiem w obrocie nieruchomościami.
1. Manipulowanie informacjami o nieruchomości.
Agenci mogą korzystać z fotografii, które nie oddają prawdziwego stanu nieruchomości, podawać nieprawdziwe informacje na temat powierzchni nieruchomości lub zatajać ważne informacje o historii nieruchomości. Taki rodzaj manipulacji może się odbywać na różnych etapach – najczęściej pojawia się przy tworzeniu oferty, gdzie pośrednik tak komponuje opis, aby ukryć niekorzystne fakty lub robi zdjęcia w sposób zniekształcający stan rzeczywisty. Ostrzeżeniem powinny być niewyraźne zdjęcia, wąsko kadrowane oraz ogólnie niewielka ich liczb.
2. Zniekształcanie informacji o lokalizacji i sąsiedztwie.
Informacje o lokalizacji i sąsiedztwie mogą być pomijane lub zniekształcone, co może wprowadzić klienta w błąd. Takie nadużycie agent może dotyczyć wielu aspektów, jak chociażby natężenia hałasu czy pojawiania się w okolicy nieprzyjemnych woni, np. ze względu na sąsiedztwo oczyszczalni lub jakiegoś obiektu przemysłowego. Również, z perspektywy kupującego, kluczowe znaczenie mają plany zagospodarowania sąsiadujących terenów, bo może się okazać, że obok cichego mieszkania za dwa lata powstanie ruchliwa trasa.
3. Niejasne warunki umowy i proces zakupu.
Warunki umowy i proces zakupu mogą być przedstawione w sposób niejasny, co może prowadzić do nieprzewidzianych problemów i opóźnień. Zazwyczaj brak pełnej transparentności sugeruje, że coś jest nie tak. Często nieuczciwi agenci w ten sposób przygotowują sobie grunt do ujawnienia dodatkowych warunków na koniec, tak aby klient nie zdążył się wycofać. Przykładowo może to być obarczenie kupującego prowizją, bez podania tej informacji przez cały proces negocjowania zakupy lub najmu nieruchomości.
4. Manipulacja cenami i ukrywanie prawdziwych kosztów.
Ceny mogą być zaniżane, a następnie podniesione, gdy klient wykaże już zainteresowanie. Dodatkowe opłaty, takie jak czynsz czy koszty ogrzewania, mogą być ukrywane przed klientem. Jednym ze sposobów zabezpieczania się przed tym jest zapoznanie się z rachunkami – jeżeli pośrednik udostępni je nam do wglądu, będziemy wiedzieli, ile poprzedni lokatorzy płacili za np. czynsz. Należy tu jednak uwzględnić liczbę zameldowanych osób oraz mieć na uwadze, że zależnie od trybu życia, rachunki mogą się mocno różnić.
5. Wykorzystywanie emocji klienta i presja czasowa.
Agenci mogą manipulować emocjami klientów, aby skłonić ich do szybkiego podjęcia decyzji. Mogą również wywierać presję na klientach, twierdząc, że jest wiele zainteresowanych kupujących. Różne jest spojrzenie na takie praktytki – niektórzy uważają je za normalne działania sprzedażowe, inni traktują jako nadużycie. Na pewno klient jest na nie dużo bardziej narażony w czasie, gdy rynek przeżywa dobrą koniunkturę – wtedy pośrednik bardzo łatwo może wywierać presję, sugerując dużą liczbę innych chętnych lub perspektywę wzrostu ceny.
6. Podwójna reprezentacja i konflikt interesów.
W niektórych przypadkach agent może reprezentować zarówno sprzedającego, jak i kupującego, co może prowadzić do konfliktu interesów. Warto też już podczas pierwszej rozmowy ustalić od kogo agent pobiera prowizję.
7. Fałszywe rekomendacje i opinie.
Niektóre biura mogą twierdzić, że mają wiele pozytywnych opinii od zadowolonych klientów, które w rzeczywistości mogą być nieprawdziwe. Jeśli są niskiej jakości, łatwo będzie je rozpoznać.
8. Zatajanie informacji o prawach własności i problemach prawnych.
Informacje na temat praw własności i możliwych problemów prawnych związanych z nieruchomością mogą być zatajane. Wady formalne mieszkania bardzo niekorzystnie wpływają na jego cenę, a do tego skomplikują sytuację przyszłego właściciela. Dlatego ich zatajenie jest dla sprzedającego dużą pokusą.
Dodaj swój komentarz