Zakup mieszkania jest ważnym wydarzeniem w życiu każdego człowieka i jednocześnie jednym z większych zobowiązań finansowanych, jakich się podejmujemy. Co zrobić, aby cała transakcja przebiegła bezpiecznie i na co zwrócić uwagę przed zakupem mieszkania, aby zminimalizować ryzyko?
Decydując się na zakup mieszkania, zwykle mamy w głowie listę cech, jakie powinna posiadać wymarzona nieruchomość. Gdy już taką znajdziemy i decydujemy się na zakup, należy jeszcze sprawdzić kilka kwestii, aby cały proces zakupu był bezpieczny i okazał się dobrą inwestycją.
Przede wszystkim sprawdzić należy stan prawny mieszkania, czyli jakie prawa przysługują do wybranej przez nas nieruchomości, i komu one przysługują. Należy wiedzieć, czy kupujemy prawo własności, czy też spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. Warto również upewnić się, że osoba, która chce nam sprzedać nieruchomość, rzeczywiście jest jej właścicielem lub posiada odpowiednie pełnomocnictwo do zawarcia umowy sprzedaży. Wszelkie niezbędne informacje na temat nieruchomości możemy sprawdzić w księdze wieczystej, o ile mieszkanie taką księgę ma założoną. Księgi wieczyste można przeglądać za darmo online na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości – wystarczy tylko znać jej numer. Z księgi wieczystej dowiemy się, kto jest właścicielem mieszkania, czy jest jakaś współwłasność, znajdziemy w niej informacje o obciążeniach hipotecznych oraz innych ograniczonych prawach rzeczowych, np. użytkowania i służebności. W księdze wieczystej znajdziemy też roszczenia i prawa osobiste do nieruchomości, w tym na przykład informację o zawartej umowie dożywocia.
Kolejna ważna kwestia to stan zameldowania w lokalu. Informacje o liczbie osób zameldowanych możemy uzyskać samodzielnie we właściwym ze względu na lokalizację nieruchomości urzędzie miasta lub gminy. Możemy również polegać na informacji udzielonej nam przez właściciela mieszkania. Od sprzedającego mieszkanie powinniśmy także wymagać przedstawienia zaświadczenia, że wszystkie opłaty związane z mieszkaniem zostały uregulowane, np. czynsz, podatek od nieruchomości, czy opłaty za energię elektryczną. Zaświadczenie takie powinno stanowić załącznik do umowy sprzedaży, a wystawić je może wspólnota lub spółdzielnia mieszkaniowa, urząd gminy, czy zakład energetyczny.
W przypadku gdy umowa sprzedaży mieszkania podpisywana jest przez pełnomocnika, a nie osobiście przez właściciela, wówczas pełnomocnictwo, którym się posługuje, powinno mieć formę aktu notarialnego i dokładnie określać, do jakich czynności związanych z nieruchomością pełnomocnik jest upoważniony. W tym wypadku musi być w nim wyszczególnione, że może on podpisać umowę sprzedaży nieruchomości.
Warto również zapoznać się z zapisami planu zagospodarowania przestrzennego, który obowiązuje w wybranej przez nas lokalizacji, aby mieć pewność, że w pobliżu osiedla, na które się zdecydowaliśmy, nie powstanie np. droga, czy wysokie budynki, które zasłonią nam widok. Poza wszystkimi wymieniony kwestiami należy również uważnie przeczytać umowę sprzedaży i w razie znalezienia jakichś niezrozumiałych zapisów, doprecyzować kwestie budzące wątpliwości.
Dodaj swój komentarz